Sunday, February 27, 2011

kAYaKinG!!

2 Febuari 2011, Rabu


bermula seperti biasa solat suboh,malaysia cergas dan sarapan pagi. memamang hari yang ditunggu2. pagi itu terdapat briefing tentang teori kayak oleh2 fc megat dan fc L .merka mnerangkan serba sedikit tentang kayak dan jenis2 kayak. kami juga diajar light  bagaimana  ingin mendayung kayak dengan betul sperti cara untuk membelok kana dan kiri dan cara berpusing. sign2 dalam kayak juga ditunjukkan.


selapas itu kami diarahkan untuk memakai pfd dan untuk membuat water confident. apabila aktiviti yang melibatkan air semua peserta suka termasuk saya. semasa di dalam air kami diarahkan untuk membuat no 10 dan membuat bulatan. dengan kerjasama semua peserta tasik temenggor kami dapat membuat nya dengan sukses.


selapas itu, kami  naik semula ke daratan untuk makan tengah hari. kali ini makanan tidak dihiraukan sgt.kami makan seperti biasa. hati kami sekarang tertumpu untuk berkayak sahaja. selesai sahaja solat zohor semua peserta diagihkan 2 orang untuk sebuah kayak. syarat nya peseta tersebut ialah lelaki perempuan. saya telah mendapat ain sebagai pasangan semasa berkayak. disebabkan kami telah lama kenal, agak mudah untuk saya berkomunikasi dengannya. oleh itu dalam proses mendayung kami mudah untuk serasi dan kayak kami street sahaja.


sampi sahaja di setiap check point, fc akan mnyuruh kami untuk membuat rafting.hal ini untuk memstikan setiap peserta ada dan tidak ada yang tertinggal. selepas itu kami diarahkan untuk membuat capsize.saat2 yang dinantikan sebenarnya.disebabkan terlalu panas, rasa tidak sbar untuk masuk kedalam tasik membuak2.hehe. sampai sahaja glirin kami, tanpa berlengah lagi kami capsize ditengah2 tasik tersebut..best nye mandi. sebab di campside kami tidak sempat untuk mandi. ini lah masa nya untuk merasa air tasik chenderoh ni.


selepas capsize,kami menterbalikkan semula kayak ke bentuk asal. ain sebagai bowmen perlu naik dahulu sebelum  saya sebagai sternmen naik. alhamdulillah dengan skali sahaja percubaan kami dapat naik dengan mudah.


























bercerita tentang kawan kami, nama nya tina.badan nya memang comel. tetapi apa yang kami dengan beliau ialah semangat beliau yang tik berputus asa semasa ingin naik kedalam kayak. badan nya besar mnyukarkan beliau untuk naik kedalam kayak. beberapa kali beliau mencuba, tetapi tetap tidak berjaya.namun denagn sokongan rakan2 dan semangat beliau yang tidak mudah mengaku kalah,beliau berjaya juga untuk naik ke dalam kayak semula.:) tahniah tina..kami semua kagum dengan anda..


semasa berkayak juga kami telah melalui kawasan teratai.bnyak pokok teratai di situ.dalam masa yang sama kami juga ada terlihat resort yang dinamakan resort suka suki milik orang persendirian. memang besar tasik temenggor ini untuk diterokai..saya sudah, anda bila lagi??:););)

No comments:

Post a Comment