Sunday, February 27, 2011

cAMcRaFt one more TiMe ;)

31 Januari 2011, Isnin


pukul 1.30 tengah hari kami tiba di camp side.perut memeg betul2 lapar. kami tiba sahaja di sana, kami diberi makan tengah hari. menu tengah hari itu adalah nasi putih,sambal ikan kangkung goreng dan tembikai. rasa bersyukur sangat kerana dapat maka. semase di tapak survival,hanya tuhan je tahu berapa susah nya untuk mendapatkan sesuap nasi.

kali ini semua ahli kumpulan kami makan dengan penuh berselera lagi. tidak kisah lah makan dalam dulang sekali pun, yang penting perut kami dapat di isi.


sesudah makan,kami diberi masa selama 15 minit shaja untuk membersihkan diri dan menunaikan solat.fc pada waktu itu sangat mementingkan masa. jika ada ahli akumpulan yang lambat, nantikanlah untuk punishment.

petang itu gunung angsi diketuai oleh fc taqif. beliau mebberi tugasn kepada kami untuk membuat ampaian baju.kami memerlukan buluh, tali da. gergaji. dengan menggunakan peralatan tersebut terbina lah sebuah ampaian.walaupun saya tiada pengalaman dalam membuat ampaian ini,tapi dengan tunjuk ajar dari fc taqif saya dapat membinanya dengan baik.

tidak sampi 5 mini ampaian pertama siap, fc taqif memberi amanat kepada saya untu membini sebuah lagi ampaian di belakang bilik lecturer. kali ini fc taqif melantik saya menjadi ketua dan pastikan semua anak buah menjalankan kerja masing2.oleh itu, kami pon membinalah sebuah lagi ampaian. tidak smpai 20 minit ampaian pon siap.hal ini disebabkan kami membahagikan kerja iaitu ada kerja nya ,memotong buluh, ada yang mengikat dan ada yang memegamg kayu semasa buluh dipotong dan diikat. kerja menjadi mudah dan efisien. tidak lama selepas itu fc taqif datang semula untuk memastikan apa yang diarah dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan. fc taqif memberitahu kami supaya pergi menolong rakan2 yang lain .

moral value yang kami dapat ketika melakukan  aktiviti ini ialah teamwork adalah penting dalam menyiapkan tugasan.selain itu, kita mesti klah ikhlas dalam melakukan sesuatu kerja supaya apa yang kita buat berjalan dengan lancar dan dipermudahkan. dalam masa yang sama juga,apabila kita membuat sesuatu kerja dan kera yang kita buat itu memberi memanfaatkan kepada orang lain, teruskan kan kerja itu. anda akan tersenyum.;)

No comments:

Post a Comment